IV - X

"Där diskuterade vi varat och intighet och kallade en viss sorts ologiskt beteende existentialistiskt. Mindre upplysta människor skulle kanske ha kallat det nyckfullhet eller helt enkelt rent självupptaget; men vi förstod inte att hjältarna, eller antihjältarna, i de franska existentialistiska romanerna vi läste inte skulle vara realistiska. Vi försökte härma dem och tog metaforiska beskrivningar av komplexa känslolägen för att vara direkta beteendeföreskifter. Vi kände vederbörligen den rätta ångesten. De flesta av oss ville bara se annorlunda ut, i den eviga Oxford-dandyismens sanna anda. I vår klubb gjorde vi det.
   Jag lade mig till med dyra vanor och spelade förnäm. Jag fick dåliga betyg och en förstklassig illusion: att jag var en poet. Men ingenting kunde ha varit mindre poetiskt än min jag-har-genomskådat-allt-leda vid livet i största allmänhet och att försörja mig i synnerhet. Jag var alltför oerfaren för att inse att cynism alltid döljer en brist på uthållighet - en sorts impotens, kort och gott; och att förakta all kraftansträngning är den största av kraftansträngningar."

John Fowles

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0