Stora, vida, världen.

And my grandpa drank, fell and broke his face in two
When the cops arrived, he exclaimed, "I fought in World War II"
And then carried him to darkened hospital room
And said, "No modern person here remembers you
And we can't identify the enemy
And it could be you so it'll cost you"
And it only cost me my wife
And my job
Now what?



USA är ett spännande land på många sätt, och det är signifikativt för amerikanarna, som jag ser det, att en soldat i Irak säger "Jag önskar att de (Irakierna) vore Amerikanare, så jag kunde förstå deras problem bättre", hellre än "Jag önskar att jag vore Irakier, så jag kunde förstå deras problem bättre". Eller hur en Barack Obama-anhängare på frågan om USA verkligen är redo för en afro-amerikansk president svarar: "Jag tänker inte på att han är afro-amerikan, jag ser honom bara som en bra kandidat." , och därigenom med all önskvärd tydlighet visar att hon är en av alla dem som kör ner blicken i marken och trampar på tills hon kommit fram, tills hon har nått sitt mål. Hellre än att föra en nyanserad diskussion trampar vi på tills alla andra har försvunnit i vår väg. 
   Nackdelen är att vi står där ensamma när vi väl kommit fram, men det är en konsekvens vi är beredda att ta om vi i slutändan stolt kan säga att vi åtminstone hade rätt. Synd då bara att alla har slutat lyssna.


"And my mom and I went to identify the body
And I wanted to see but she wouldn't let me
I had to wait for the military cemetery
And when we got there this is what she said to me
' Love and war, in heaven and in hell
You get what you deserve
You'd better spend it well
All is fair in love and war and love
A civil war like this it always sells itself ' "

Kommentarer
Postat av: Morris

äsch, Josef då.
"Jag tänker inte på att han är afro-amerikan, jag ser honom bara som en bra kandidat." , och därigenom med all önskvärd tydlighet visar att hon är en av alla dem som kör ner blicken i marken och trampar på tills hon kommit fram, tills hon har nått sitt mål. Hellre än att föra en nyanserad diskussion trampar vi på tills alla andra har försvunnit i vår väg.
Nackdelen är att vi står där ensamma när vi väl kommit fram, men det är en konsekvens vi är beredda att ta om vi i slutändan stolt kan säga att vi åtminstone hade rätt. Synd då bara att alla har slutat lyssna.
Det där var väl inte ett logiskt resonemang.

2007-09-17 @ 23:57:52
URL: http://twoweeksaway.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0