Utkast

På stranden om natten

Står ett barn med sin far

Ser östern, ser hösthimlen


Upp genom mörkret

De korpsvarta molnen, begravningsmolnen, i svarta massor sprids

Sjunker dystert ner över himlen

Mitt i ett genomskinligt klart område, eter ännu kvar i öster

Bestiger lugn och stor härskarstjärnan Jupiter

Med natten nära förestående, endast lite över oss,

Simmar de sköna systrarna, Pleiaderna


Från stranden håller barnet sin fars hand,

Dessa begravningsmoln som segrande sänker sig

Ska snart förstöra allt

Ser på, tyst gråtande


Gråt inte barn

Gråt inte, min älskling

Låt mig med dessa kyssar avlägsna dina tårar,

De korpsvarta molnen ska inte segra länge till,

De ska inte  fylla himlen länge till, de slukar

Stjärnorna endast för ögat

Jupiter ska framträda, var tålmodig, se igen en

Annan natt, Pleiaderna skall framträda

De är odödliga, alla dessa stjärnor, silver och guld ska lysa igen

De stora och de små stjärnorna ska lysa igen,

De består

De väldiga, odödliga stjärnorna och de långvariga vemodiga månarna ska lysa igen


Sedan, älskade barn, sörjer du för Jupiter?

Tänker du bara på begravningen av stjärnorna?


Det är något

(Med mina läppar lugnar jag dig, tillägger viskande: Jag ger dig det första rådet, problemet och omvägen)

Det finns något mer odödligt än stjärnorna

(Många är begravningarna, många är dagarna och nätterna, som skenar iväg)

Något som ska bestå längre än glänsande Jupiter

Längre än solen eller någon snurrande planet

Eller de strålande systrarna, Pleiaderna


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0